Opona – kontakt z drogą o powierzchni kartki pocztowej
Opony są jedynym elementem, który łączy samochód z drogą. Powierzchnia styku pomiędzy oponą a jezdnią jest mniej więcej równa powierzchni kartki pocztowej. Od stanu i rodzaju opon wielokrotnie zależy bezpieczeństwo, a także życie ludzi.
Opona samochodowa to produkt bardzo złożony. Do jej wyprodukowania potrzebne jest ponad sto komponentów, dobranych w odpowiednich proporcjach.
Montaż opon parami – Różne czy takie same?
Wielu polskich kierowców montuje opony parami (z przodu i z tyłu inna para opon). Niestety przepisy dopuszczają taką stację. Trzeba jednak pamiętać, że gdy nasze auto było projektowane, nikt takiej sytuacji nie brał pod uwagę.
Założenie dwóch par różnego rodzaju opon powoduje świadomą (bądź nie) zmianę charakterystyki naszego samochodu na podsterowny lub nadsterowny.
Gdzie zamontować mniej zużyte opony?
Jeżeli już musimy dokonać takiego wyboru, to mniej zużyte opony montujemy zawsze na tylnej osi. Dlaczego? Ponieważ prawa fizyki dotyczą każdego.
Działanie siły odśrodkowej na jadący w zakręcie pojazd oraz możliwość poślizgu osi tylnej z gorszymi oponami jest znacznie większe.
Taki uślizg osi tylnej jest praktycznie nie do opanowania, przez co jest znacznie groźniejszy, niż poślizg osi przedniej, która jest osią kierowalną, a w większości aut także osią napędową.
Przyczepność i żywotność opon
Parametry opon są z góry określone przez ich producenta. Zazwyczaj droższe opony mają lepsze osiągi, krótszą drogę hamowania oraz dłuższą żywotność. Jest to związane z zastosowaniem nowych technologii.
Na szczęście to, jak będziemy dbali o opony zależy głównie od nas samych. Poniżej przedstawiamy czynniki, wpływające na jakość oraz długość życia opon.
Prawidłowe ciśnienie w oponach ma wpływ na:
- przyczepność opon,
- przebieg całkowity opon,
- odporność na przebicia,
- kierowalność pojazdu,
- uszkodzenia felgi,
- komfort jazdy,
- opory toczenia,
- zużycie paliwa.
Ciśnienie za niskie
Auto, w którego ogumieniu ciśnienie jest mniejsze od zalecanego o 0,6 atmosfery, zużyje około 4% paliwa więcej. W tym samym czasie żywotność takich opon spadnie nawet o 60%!
Stale niedopompowane opony będą miały zużyte zewnętrzne części bieżnika, opony będą ząbkować oraz hałasować. Na ich boku pojawi się ciemniejszy pas na całym obwodzie, spowodowany przegrzaniem uginającej się opony. Przyczepność opon spadnie, a droga hamowania się wydłuży.
Ciśnienie za wysokie
Zbyt wysokie ciśnienie powoduje znaczne zużycie części centralnej bieżnika opony. Wpływa także na skrócenie żywotności, zmniejszenie przyczepności oraz komfortu jazdy.
Dbanie o opony – Zalecenia:
- Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach!
- Dokonuj pomiaru w dobrych serwisach oponiarskich!
- Unikaj sprawdzania ciśnienia ogólnodostępnymi manometrami!
Manometry przeznaczone do publicznego użytkowania to rozwiązanie, dlatego ich klasa i dokładność są znacznie niższe. Są tak długo użytkowane, aż się zepsują. Różnica w dokładności wskazań pomiędzy manometrami zwykłymi a atestowanymi dochodzi do nawet do 0,5 Atm.
Zmieniaj wentyle na nowe przy każdej wymianie opon!
Podczas każdej wymiany opon istnieje zagrożenie poderwania wentyla od strony wewnętrznej obręczy. Następuje wtedy rozszczelnienie połączenia felga – wentyl. Dotyczy to także wentyli wymienionych pół roku wcześniej.
Stary wentyl, to tzw. cichy zabójca opon.
Cena wymiany wentyli jest absolutnie niewspółmierna z kosztami przedwczesnego zużycia bądź uszkodzenia opony!
- Sprawdzaj ciśnienie w zimnych kołach!
- Dopasuj ciśnienie do rzeczywistego obciążenia pojazdu
(np. przy jedzie w trasie z pełnym obciążeniem)! - Pompuj opony gazem obojętnym na temperaturę np. azotem!