Uwaga! – Usługa dostępna tylko w serwisie Zaspa
Co to jest ząbkowanie opon?
Ząbkowanie opon to nierównomierne zużywanie się powierzchni czoła bieżnika opony, które przejawia się szybszym ścieraniem jednej ze stron. Powstają charakterystyczne „ząbki”, innym objawem ząbkowania jest mocniejsze zużycie się brzegów opony albo jej środka.
Na zdjęciach widać nierównomierne zużycie jednego z boków różnych opon
Początkowe objawy ciężko jest zauważyć. O wiele łatwiej jest usłyszeć uporczywy hałas podczas jazdy lub odczuć drgania. Kierowcy oceniają to najczęściej jako uszkodzenie łożysk.
Dlaczego opony ząbkują?
Przed oponami stawia się liczne, nieco sprzeczne wymagania: dobre przeniesienie napędu, skuteczne hamowanie, trzymanie w zakrętach, odprowadzanie wody, niski hałas, obniżenie zużycia paliwa.
Kształt bieżnika musi spełnić wszystkie stawiane wymagania. Konsekwencją może być ząbkowanie, które sporadycznie dotyczy ogumienia najtańszego, o przeciętnej przyczepności i innych parametrach.
Ząbkowanie opon a nowoczesne zawieszenie
Wysokie wymagania stawiane są wobec zawieszenia samochodów. Ząbkowanie przypisywane jest jakże często autom, wyposażonym w wielowahaczowy lub inny, skomplikowany system zawieszenia.
Daleko zaawansowana technologia sprawia, że opony długo pracują w praktycznie niezmiennej pozycji. Przedni napęd plus tylne koła niezmiernie stabilnie toczące się po nawierzchni mogą przysporzyć problemów.
Styl jazdy i stan samochodu ma znaczenie
Złożoność problemu najlepiej pokaże auto przedstawiciela handlowego w wersji kombi: wyposażone w nowoczesne opony i zawieszenie, jeżdżące bez pasażerów, połykające tysiące kilometrów prostych dróg oraz autostrad rocznie.
Mamy więc nieobciążone auto, zaprojektowane do przewozu wieloosobowej rodziny z bagażem, mające znakomite zawieszenie i opony, zapewniające bezpieczeństwo jazdy na krętych drogach, częstokroć intensywnie użytkowane.
Częste gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, specyficzny sposób eksploatacji, niedostosowane ciśnienie w oponach, rzadko spotykane w normalnym użytkowaniu przebiegi roczne to nie jedyne przyczyny. Drobne nieprawidłowości w ustawieniu geometrii lub zużyciu zawieszenia pogłębiają skłonność do ząbkowania opon.
Przykład ten trafnie odzwierciedla rzeczywistość. W aucie flotowym, użytkowanym w warunkach miejskich oraz jeżdżącym po krętych drogach, zjawisko ząbkowania opon występuje bowiem niezwykle rzadko.
Przyczyny ząbkowania opon:
- nie wyważone koła, krzywe felgi, uszkodzone łożyska
- żle ustawiona geometrii kół i zawieszenia, zużyte amortyzatory
- za wysokie (czasem zbyt niskie) ciśnienie w oponach
- niedopasowanie ciśnienia do obciążenia auta (szczególnie kombi)
- odmienna praca opon osi przedniej i tylnej (napęd przedni)
- gwałtowny, dynamiczny styl jazdy, także w autach z napędem 4×4
- brak zamiany opon miejscami przy dużych przebiegach rocznych
- częsta jazda po prostej na długich trasach (bez zakrętów)
- zbyt mocno otwarta rzeźba bieżnika (oddalenie klocków)
Ząbkowanie opon samo nie zniknie
Jeżeli ząbkowania bieżnika wystąpiło, to samo nie ustąpi. Nie pomoże również korekta ciśnienia aby „wyrównać zużycie”. Takie eksperymenty tylko przyspieszą degradację opony.
W nieobciążonych samochodach kombi warto stosować najniższe, dopuszczalne ciśnienie. Pomaga zmiana stylu jazdy i regularna kontrola ciśnienia w oponach.
Przeciwdziałanie ząbkowaniu opon
Geometria oraz zawieszenie muszą być okresowo sprawdzane. Przy przebiegach sięgających dziesiątków tysięcy rocznie trzeba zgodnie z zaleceniami zamieniać opony miejscami oraz w razie potrzeby wyważać.
Doświadczony wulkanizator pomoże dobrać ogumienie do typu samochodu, stylu jazdy oraz rzeczywistych warunków eksploatacji.
Ratowanie ząbkowanych opon przez szorstkowanie
Jako jeden z nielicznych zakładów podejmujemy się naprawy opon ząbkowanych. Mamy do tego stosowną wiedzę i oprzyrządowanie. Warunkiem powodzenia takiej naprawy jest przede wszystkim weryfikacja stanu technicznego samochodu.
Sprawdzamy najpierw stan zawieszenia oraz geometrię w systemie 3D, dokonując niezbędnych napraw. Felgi bezwzględnie muszą być w stanie idealnym. W razie potrzeby zajmiemy się ich wyprostowaniem i wyważeniem.
Dopiero wtedy opony czeka szorstkowanie czyli proces obróbki mechanicznej, polegający na zeszlifowaniu nadmiaru gumy, usuwający skutki ząbkowania oraz wyrównujący powierzchnię czoła bieżnika opony.