Płyty, pierścienie, tarcze dystansowe, tzw. dystanse
Płyty, tarcze, pierścienie dystansowe lub po prostu tzw. dystanse – niezależnie od użytej nazwy – stosuje się przede wszystkim w tuningu optycznym pojazdu. Dzięki ich zamontowaniu możliwe jest:
- poszerzenie osi pojazdu,
- zwiększenie stabilności na zakrętach,
- dopasowanie parametrów felgi do pojazdu (parametr ET),
- zamontowanie felg o innym niż standardowy rozstawie otworów.
Płyty i pierścienie dystansowe BIMECC
- płyty cienkie, od 5 do 10 mm, bez osiowania,
- płyty średnie, od 10 do 25 mm, z osiowaniem,
- płyty grube, od 25 do 40 mm, z przesunięciem mocowania felgi,
stosowane głównie w autach z napędem 4×4.
Tarczę dystansową montuje się przed felgą aluminiową, aby odsunąć jej tarczę montażową od piasty czy zacisków hamulcowych oraz względem nadkola.
Płyty dystansowe są większymi pierścieniami metalowymi, które mają wywiercony otwór centralny. Cieńsze tarcze dystansowe posiadają otwory na szpilki. Grubsze płyty dystansowe mają własne szpilki.
Dynamiczne doważanie płyt dystansowych
Każda z kompletu tarcz dystansowych jest frezowana z bloku metalu. Powinna być także dynamicznie doważana, co charakteryzuje produkty wysokiej jakości.
Ewentualny brak precyzji wykonania oraz doważania może powodować drgania kół oraz kierownicy, odkręcanie się nakrętek montażowych, pęknięcie szpilek a nawet urwanie się koła.