Hamulce to jeden z kluczowych elementów pojazdu. Od tego układu zależy w dużej mierze bezpieczeństwo.
Podczas kontroli zwracamy szczególną uwagę na:
– zużyte okładziny cierne
– klocki hamulcowe
– zużyte tarcze hamulcowe
– zapieczone cylinderki hamulcowe
– jakość płynu hamulcowego
– kontrolę ułożenia przewodów hamulcowych
– kontrolę elastycznych przewodów hamulcowych
Parę słów o często pomijanym w czasie eksploatacji pojazdu płynie hamulcowym.
Dopóki hamulce działają zapominamy o okresowej jego wymianie. Producenci pojazdów określają trwałość płynu hamulcowego w zależności od warunków użytkowania pojazdu przeciętnie na 40 000km lub 2 lata.
Zbyt duża zawartość powoduje przedwczesną korozję w układzie hamulcowym oraz co najważniejsze gwałtowny spadek wydajności w przypadku awaryjnego hamowania. Zawarta w płynie hamulcowym woda w przypadku wzrostu temperatury układu hamulcowego powoduje powstanie korków parowych. Często problem zaskakuje nas przy dużych prędkościach, podczas jazdy w górach, holowaniu przyczepy czy sytuacji awaryjnej.
Sama kontrola polega na pomiarze zawartości wody w płynie hamulcowym i trwa tylko parę sekund!